Sista dagen!

Idag är sista dagen i Australien! Imorgon förmiddag går flyget till Bangkok. Tiden har verkligen gått fort nu på slutet, och kan inte fatta att vi varit borta i snart 8 månader! men snart är det dags att komma hem igen :)

I veckan har vi varit i Blue Mountains utanför Sydney. Vi tog bussen dit fran Noosa, 20h, inte så kul.. och kom fram i måndags. Det var väldigt stor skillnad i temperatur! från Noosa där luftfuktigheten är hög och vi legat på stranden kom vi till bergen och det kändes som att vi var i Europa igen. Vi bodde på ett jättemysigt hostel, såg ut som ett gammalt hotell med stor matsal och allrum med soffor. Kändes som att vi var på skidsemester, förutom snön. I tisdags gav vi oss iväg på vandring, vi gick ner i dalen och gick till ett vattenfall innan vi började klättra upp för klippan igen. Mycket trappor och vi hade väldigt ont i vaderna dagarna efter!

Efter 5 timmar ute i naturen och kylan så gick vi tillbaks till hostlet och satte oss framför en brasa och läste och värmde oss, mys! Senare på kvällen spelade vi monopol med en Spanjor och en japan, det var kul! och jag vann :D

I onsdags var det dags att checka ut och vi avslutade med våfflor innan vi satte oss på tåget tillbaka till Sydney. Här har vi avslutat våra bankkonton och fixat med lite grejer, har även kollat lite på Thailand och köpt flygbiljetter direkt till Koh Samui. Igår kväll var vi på Scubar för sista gången. Idag ska vi shoppa det sista, tvätta och packa. Vi var och shoppade igår och jag kom hem med massa trevliga saker :)

Noosa

Nu ar vi i Noosa Heads som ar en liten turiststad pa sunshine coast. Det ar mysigt har, nara till strand och fin nationalpark, och ganska exklusivt. Igar lag vi och solade och badade hela dagen :) Skont att det inte finns stingers har utan man kan bada i havet, var lange sen! och det ar massa surfare overallt ;) Forsta kvallen gjorde vi mat med det tyska paret som vi traffade pa Fraser Island. Det var trevligt :) De bodde pa samma hostel har i Noosa oxa, men nu har de akt vidare.

Det var det positvia i det har inlagget och var helg i Noosa. Har kommer lite klagande fran min sida:

Vart hostel ligger nara en flod och tydligen finns det mycket sandflugor har, sa de haller pa att ata upp mej just nu! Pia och Amanda marker ingenting, det ar bara mej de ar pa! har stora utslag pa hals, fingrar, armar och ben som kliar fruktansvart! hatar dem....

Och oroligheterna i Bangkok fortsatter.. tror inte att vi kan vara i bangkok de forsta dagarna som vi tankt utan far aka direkt ut till ngn o. Dar sprack vara shopping drommar.. For hoppas att det lugnar ner sig sa att vi kan vara dar i slutet av var resa iaf!

Nu ska vi snart ga till ett shoppingcenter och kolla lite, gar och trostater Timtams idag och tycker synd om mig sjalv. Lovar att nasta inlagg ska vara mer positivt, ska sluta klaga!

Fraser Island

Nu ar vi tillbaka i Rainbow Beach efter att ha varit pa Fraser Island pa safari i tre dagar. Vi korde atta personer i 4WD bilar och kampade tillsammans. Fraser Island ar en jattestor sando sa vi har kort pa stranden upp och ner for on och badat i fina sotvattensjoar. Det har varit kul! traffat manga trevliga manniskor, nu ar vi dock ganska slitna efter tva natter i talt.. Stotte pa Ida och Hugo vid en sjo idag, de var dar med en busstur. Australien ar valdigt litet ibland!

Innan vi kom till Rainbow beach var vi i en liten stad som heter Agnes Waters. Dar skulle vi ha paddlat kajak och spanat efter delfiner men tyvarr blev den installd pga regn. Sa vi hade tva slappa dagar pa hostlet dar vi kollade pa film och laste. Imorgon tar vi bussen vidare till Noosa for att vara dar ett par dagar innan vi aker ner till Sydney. Inte sa lange kvar i Australien nu! om 1,5 vecka flyger vi till Thailand :)

Whitsunday Islands

Efter nagra natter pa magnetic island fortsatte var fard mot Airlie beach. Dar bodde vi en natt innan vi i sondags gick ombord pa segelbaten "New Horizon" for att vara ute pa havet och segla i tre dagar :) Det var helt underbart och vi hade valdigt tur med vadret.

Forsta dan slappade vi pa baten och stannade over natten i en vik dar man kunde se stora skoldpaddor simma upp till ytan for att fa luft. Pa morgonen gick vi i land pa en o dar vi gick till en utkiksplats for att askada Whithaven beach som var en jattefin strand med kritvit och fin sand och turkost klart vatten! Dar var vi ett tag inna vi akte vidare for att snorkla. Vi snorklade pa tva stallen innan vi blev avslappta pa en sando for att se solnedgangen vid horisonten.

Sista dagen snorklade vi ocksa innan vi akte tillbaka till fastlandet. Det har varit harliga dagar med sol, snorkling och segling :)

Nu ar vi tillbaka i Airlie och ska vara har i nagra dagar till innan vi drar vidare soderut.

I paradiset pa Magnetic Island

I gar lamnade vi familjen och regnet i Port Douglas for att borja var resa nerfor ostkusten.

De sista dagarna i Port Douglas var regniga och var tur till Cape Tribulation blev installd.. Sista eftermiddagen akte vi pa en flodkryssning, och sag vilda krokodiler!! laskigt nar de simmade mot varan bat... sen gick vi till en restaurang dar vi at en mkt god middag :) Kandes trakigt att lamna familjen, hade varit skont att aka med dem hem! Men vi har nagra veckor kvar har :)

Vart forsta stopp pa resan nerat var Townsville och Magnetic Island. Och har skiner solen!! Vart hostel pa on ligger precis vid stranden sa det ar jattemysigt! Skont att solen antligen kommit fram sa att vi hinner bli lite bruna innan vi kommer hem! On ar jattefin och ganska orord, sa det finns inte sa mkt annat att gora an att sola och slappa :D

Regn ochsnorkling

Nu har vi varit i Port Douglas ett tag och det har regnat oavbrutet hela tiden! I Onsdags mötte jag upp familjen på flygplatsen i Cairns och åkte sen med dem till hotellet. Det var kul och kändes overkligt att träffa dem igen! I fredags var det dags för våran snorkeltur! På vägen ut till revet gungade det ganska mkt och många blev sjösjuka… När vi väl kom ut och fick dyka och snorkla försvann dock alla tankar på illamående. Jag, Pia, Gustav och Carl gjorde ett provdyk med tuber på första stoppet, det var häftigt! Vi dök ner på nio meters djup och simmade runt bland korallerna och fiskarna :D dock krånglade mitt öra lite med tryckutjämningen men det gick bra iaf.. Efter det så snorklade vi resten av dagen. Vi hyrde en undervattenskamera så vi har många fina bilder från dagen :)

Igår var det påskafton och vi lagade mat på vårt hotell och hade trevligt :) Det har blivit mycket tid på rummet då det inte varit strandväder direkt! Men Port Douglas är en mysig liten stad med små butiker och restauranger. Idag skulle vi åkte på en tur till regnskogen och cape tribulation bla. Men det hade regnat så mkt att den blev inställd. Det blir en tur på tisdag istället! Så vi åkte till ett mini-zoo istället här i närheten och såg vackra fåglar, koalor, krokodiler och kängrur.

Förhoppningsvis slutar det regna runt tisdag-onsdag nån gång så att familjen kan få lite sol här i Australien iaf!

Bild från båten där vi precis snorklat :)