FBI

Ikvall har jag varit i Federal och atit mat pa en restaurang med mitt vardpar. Federal ar en lite hala som bestar av endast EN affar och EN restaurang! Men maten var jattegod, tog en beef curry, och restaurangen var mysig. Den bestod av ett litet hus med kiosklucka, dar de lagade maten, och sa stod det ca 5 bord utanfor. Och man kopte med sig vin lr vad man ville dricka dit ( ..eller kopte i den enda affaren som lag bredvid). Det var verkligen ett annorlunda stalle men valdigt trevligt och mycket folk.

Igar eftermiddag sa var jag pa koalajakt igen och lyckades se en mamma med sin unge i grannens trad! Den var jattesot och klattrade runt lite :) har inga bilder i narheten tyvarr..

Pa sondag ska jag lamna Bill och Connie for att aka till Ballina och resten av ganget igen. De har verkligen varit trevliga och Connie sa att jag var valkommen tillbaka om jag ville. De ska ha ett annat Wwoof-par nasta vecka och jag ska till en annan vardfamilj pa tisdag igen. Det lag inte sa langt har ifran tror jag. Kanske far jag Amanda eller Ida med mig da oxa :) Borjan av veckan ska vi iaf bo i en lagenhet i stan som de hyrt, Pia och Hugo jobbar pa for fullt dar :D

Nu ska jag snart stanga av har for om en kvart borjar Morden i Midsummer pa tv!

Faglar, koala och en wallabie

De senaste dagarna har jag sett en massa australienska djur. I forrgar sag jag min forsta levande kanguru, eller det var en Wallabie, en mindre sort. Idag har jag sett fargglada faglar, en gron och rod King Parrot och en annan sort (kan inte namnet) som var gra och rosa, beautiful! Och imorse fick vi antligen syn pa en koala :) den var ganska stor och satt hogt uppe i traden, ser ni den?

Igar korde Connie mig upp till Minyon Falls som ligger 10km harifran, det var jatte vackert men tyvarr sa regnade det sa det var disigt och inte sa bra sikt. Igarkvall lagade jag pannbiff med potatis och sas till dem. De gillade maten fast den kanske inte ar lika smakrik och stark som det de ar vana vid ;)

Minyon falls

Idag har jag dammsugit huset och dammtorkat lite. De ska salja huset sa det har varit en fotograf har och tagit en massa bilder. Annars ar det ganska lugnt har. Har hunnit lasa en del och solat lite idag :)

Hoppas att allt ar bra med er darhemma! Kram

koala jakt

Formiddagen tillbringade jag med att jag stada klart koksskapen. Efter lunch, (en jattegod slags pizza fast med smordegsbotten med tomat, champinjoner, chili och oliver) sa akte jag med Bill och Connie i deras stora 4WD bil for de skulle gora lite arenden. Pa vagen till staden Lismore akte vi genom ett omrade med hoga trad och Connie sa att jag skulle halla utkik efter koalas eftersom de setts dar tidigare. Tyvarr sag jag inga... kollade pa vagen hem oxa men far ga pa jakt imorn ocksa!

Efter alla arenden i Lismore stannade vi pa vagen hem och kopte nektariner och macadamien notter. Under dagen nar vi kort har de berattat om olika trad, vad de heter och om olika faglar. Naturen ar verkligen jattevacker och exotisk har. Bill har en fagelbok hemma sa han visar mej de faglar som finns runt huset och hur de ser ut. Sa jag ska halla utkik nu de kommande dagarna!

Connie ar valdigt bra pa att laga mat, igar till middag blev det en thai-fiskgryta med ris som var jattegod. Dock gillar de stark mat sa det ar mkt chili och starka kryddor. Jag fick smaka en jattekonstig frukt igar, den var lika stor som ett apple men innuti sag fruktkottet ut som choklad pudding! men den var god och valdigt sot. Kanner mig val omhandertagen har. Imorn ska jag stada alla takflaktar i huset. Jobbar mellan halv nio till tolv ungefar sa det ar inte sa mycket jobb!

Har ar lite bilder:

Huset

Utsikten fran terrassen

Huset igen och liten del av tradgarden

Monday

Igar flyttade jag ut till Bill och Connies gard som ligger ca 40 minuter norr om Ballina och langre in i landet. Huset ligger ganska hogt och landskapet ar boljande med kullar och skog. De har en stor tradgard med olika frukttrad, bar och blommor. De har tva hundar ocksa, coco och caleb, och en gammal hast.

Igar nar vi kom (amanda och pia korde mig) sa blev vi direkt visade nagra trad dar en koala varit tidigare men tyvarr var den inte kvar.. Igar plockade jag Mullberries pa ett stort trad, som vi at sen efter middagen :) och idag har jag torkat ur skap i koket. Igar kvall hade Connie gjort jattegod mat, kott med olika gronsaker och mos av sweetpotatoes med sas till. Och efter det blev det mullberries med gradde :) lite skillnad mot den mat vi lagat tidigare pa var resa!

Idag regnar det har, Bill och Connie ar overlyckliga da det inte regnat pa 3 manader! Tog lite bilder forut men datorn kan inte lasa mitt minneskort sa jag far lagga over dem pa usb pa min egna dator forst, sa det kommer forhoppningsvis bilder imorn :)

Wwoofing

Idag är sista dagen här i vårt Beachhouse. Känns lite sorgligt att lämna det, kommer sakna att äta frukost på balkongen samtidigt som man spanar efter delfiner. De senaste dagarna har det inte hänt så mycket, vi har mest varit på stranden och solat. Tyvärr blev det inte så mycket surfning då vågorna har varit ganska stora och inte så lätta för "newbies" som oss.. Men det har varit härligt att slappa och bada i ett par dagar :)

Ikväll har jag, Ida och Amanda lagat lasagne, som blev jättegod :) Pia är iväg och jobbar och Hugo är och provjobbar på en restaurang, så det är ganska lugnt här. Alla sitter vid sina datorer..

Imorn ska de andra flytta in i ett nytt hus här i närheten och ge Ballina en vecka till. Medan jag ska åka iväg till en gård ungefär en timme härifrån och Wwoof:a ( Willing worker on organic farm) i en vecka. Det betyder att jag ska jobba några timmar per dag i utbyte mot boende och mat. Det är ett äldre par jag ska till och det verkar som att jag mest ska hjälpa till i trädgården, städa och laga mat. Vi får se vad som händer imorn! Det känns ganska trögt med jobben här i Ballina, de andra ska ge det en vecka till men sen får vi se vad som händer.

Känns ganska gött att bara behöva veta vad man ska göra i en vecka framåt. Efter det får vi se var vi tar vägen! har pratat om att åka söderut och plocka frukt, eller kanske wwoofa lite mer.

Ska hälsa Grattis till Farmor och Carl också som fyller år i helgen!

Surfning och tårta :)

Imorse stack Hugo och Amanda iväg och hyrde surfbrädor så idag har vi surfat lite! tyvärr har det blåst ganska mkt så det var lite svåra vågor.. Men amanda lyckades att ta en bild på mej på brädan :) brände mej lite idag oxå, första gången här i australien.. (har två röda ränder längs bikiniöverdelen..)

Igår firade vi Ida, och jag bakade en chokladkaka som blev jättegod :)

Idag ringde vi till Stanthorpe, fruktplockningen hade inte kommit igång där än så det var typ 300 backpackers i kö, så planen att åka dit känns ganska avlägsen.. De svenskar som vi pratat med som var där skulle åka därifrån, så imorn ska jag ta fram min Wwoof bok och ringa runt lite.

"Delfiner delfiner!"

Imorse vaknade jag av att de andra skrek "Delfiner delfiner!" så jag klev upp och ut på balkongen där vi såg några delfiner simma längs strandkanten! Kan det bli bättre, utsikt över havet och delfiner :D

Nu på förmiddagen har jag tagit en promenad längs havet och kollat in alla surfare som var ute på morgonen i vågorna. I eftermiddag får vi se om det blir stranden, vädret går fram och tillbaka. Ena sekunden är det soligt och sen drar det in moln. Snart ska jag och Amanda göra lunch. Det blir pasta med tomatsås och bönor. Det är riktigt gott faktiskt, och billigt, så det har vi lagat några gånger under resan.

Här är några bilder av vårt hus, det är väldigt segt att ladda upp dem så det blir bara två:

Köket..

..och vardagsrum

Beach-house

Nu är vi tillbaks i Ballina, i en lägenhet/beachhouse vi hyrde innan vi åkte. Här ska vi bo en vecka till medan vi väntar på jobb/söker mer! Den är jättefin och stor, med rymligt kök och tre sovrum. Utsikt över havet har vi oxå :) När vi kom hit upptäckte vi att vi har internet, har tillgång till ett nätverk men med mkt låg hastighet så kan inte lägga upp så många bilder då det tar sån tid. Men ska försöka imorn igen.

Helgen spenderades i Byron Bay som är ett känt surfställe som drar många backpackers. På dagarna var vi på stranden eller shoppade i de många surfmärkes butikerna. På lördagkvällen blev det utgång som var ngt utöver det vanliga ;)

Känns skönt att ha ett eget boende igen efter helgen, här kommer en bild på utsikten från balkongen

Och här en bild på stranden i Byron Bay

Godnatt! //Ingrid

Byron Bay

Idag har vi varit i Byron Bay och legat på stranden hela eftermiddagen :) det var jättehärligt, känns som man börjar få lite färg nu. Fast min bränna är inget i jämförelse med den andras på beachen! Pia och Hugo var med i en volleybollturnering på stranden medan vi andra kollade på :)

Byron Bay var väldigt turistigt om man jämför med Ballina där vi bor nu, på tal om boende så har vi bara en natt kvar i Caravan Parken! ogillar det stället mer och mer för varje dag så det ska bli skönt att komma där ifrån. Imorn ska vi till Byron Bay och stranden igen. Ska söka jobb först på förmiddagen och ida och amanda ska jobba på ett café där dom var på intervju på idag.

Jobbsök...

Sitter återigen på McDonalds med en cappucino och en brownie bredvid mej :)

Idag har vi sökt lite jobb i Lismore på förmiddagen, annars har vi inte gjort så mkt.. har varit ca 30 grader varmt här idag så man har inte orkat göra så mycket. Det verkar inte vara så lätt att få jobb här, funderar på att åka till ett working hostel i Stanthorpe nästa vecka. Vi har boende här hela veckan så vi ska fortsätta att söka jobb, och imorn blir det nog stranden! Till helgen tänkte vi bo i Byron Bay och surfa :)

Om det inte finns så mkt fruktjobb i Stanthorpe så funderar jag på att Wwoof:a ett tag.. men inget är klart än.

Tror att det löser sig :) amanda ska på intervju imorn på ett café i Lismore så helt omöjligt är det inte! Jag, Pia och Hugo var ute och sprang en runda igår. det var skönt att träna då jag inte gjort det sen vi åkte. Så imorn blir det nog en runda till!

McCafé

Har spenderat eftermiddagen på McDonalds i Ballina. De har gratis internet så vi kommer bli stammisar här ;) Vi kom fram till Ballina igår och bodde på YHA. Idag har vi flyttat till en stuga i en Caravanpark. Där ska vi bo i 5 dagar och söka jobb här i Ballina och andra städer här i närheten. Det är inte en så jättestor stad så det kan bli svårt för alla att hitta jobb men vi får se väd som händer i veckan.

Tidigare idag var vi och kollade på stranden här. Det är tyvärr inte så bra väder, moln och blåst, så det blev en promenad. Dock upptäckte vi nu att vi bränt oss lite i alla fall. utan sol! blir solskydd imorn...

Även om det var stora vågor så såg vi några som surfade, kanske blir det surfning nån dag om vädret tillåter :)

Rainforest and ..waterfall?!

Idag har vi kört här i området runt Bellingen och sett lite regnskog. Vägen var väldigt varierad med landsbygd och beteshagar, sen upp i vindlande terperntinväg till regnskogen i bergen. Tyvärr missade vi vattenfallen som skulle finnas?! på vägen.

På en bro över floden never-never creek

Allihopa vid en utsiktsplats i bergen

I eftermiddag/kväll har vi funderat och sökt efter jobb i städer vi kan tänka oss att åka till. Just nu lutar det åt Lismore, vi tänkte åka dit imorn och stanna där ett tag för att söka jobb. Det ligger längre uppåt landet, vid gränsen till Queensland. Fruktplockningsjobb verkar  tufft och vi får inte tag i ngt just nu men ska kanske prova om nån vecka.

Här kommer en bild på oss där vi sitter just nu på hostlet. Ska gå ner och steka pannkakor snart:) vi är riktigt duktiga på att laga mat här nere, idag blev den pannbiff med potatis och löksås till lunch!

Bilder

Har nu kommit fram till Bellingen, en liten stad två mil in från kusten. Bilresan hit gick bra och nu bor vi på ett jättemysigt hostel med lite alternative-känsla. Ska bo här i två nätter. Här uppe är klimatet lite varmare än nere i Sydney och vi har sett varningsskyltar för kängrur och kolaor längs vägen :)

Bjuder på lite bilder från den senaste veckan :

Pia framför vår berömda bil ;)  ( i vår fina Surfcamp t-shirt :))

Vår matplats på Surfcamp

Seven Mile Beach i solnedgången (stranden där vi surfade)

Glasstajm! :)     (....orkar inte vända bilden!)

Newcastle

Nu är vi i Newcastle, körde hit igår med vår bil. Gick över förväntan! Nu tror vi att vi vet varför den stoppar ibland. Det går inte att ha ac:n igång på tomgång..

Vi körde på en jättefin kustväg upp till Sydney, sen in i Sydney för att hämta upp Amanda, och sen mot Newcastle. Jag körde genom Sydney och det gick bra, känner mig stolt ^^,

Idag ska vi köra vidare uppåt till Bellingen tror vi, får se var vi hamnar. Och sen börja söka jobb ordentligt. Verkar lite trögt på fruktfarmarna så vi ska söka andra jobb oxå.

...

Befinner mej nu i Wollongong, det blev inget Canberra.. Förstår inte riktigt hur allt kunde hända i lördags, hur stor är sannolikheten att allt, precis allt går fel.

I fredags köpte vi en bil, så i lördags hade vi tänkt åka vidare från Sydney mot Batemans Bay, 4 timmar söder om Sydney vid kusten och sen vidare mot Canberra. När vi kom till parkeringshuset där vi hade bilen upptäckte vi att vi fått inbrott och att Idas stora ryggsäck var stulen. Vi hade lämnat packningen i bilen några timmar innan för vi skulle fixa lite grejer innan vi åkte. Låset var trasigt och en väska borta.. efter polisanmälan och letande åkte vi vidare mot hostlet vi bokat. klockan var halv fem och det regnade och började bli mörkt. När vi åkt i en timme ungefär så åker vi fel och måste vända. I väntan i ett trafiksignal så dör plötsligt bilen och går inte att starta upp! vi får hjälp av en familj i bilen bakom att knuffa bilen åt sidan in på en gångväg. Vi fick också hjälp med startkablar att starta upp bilen igen. Vi visste inte vad som var fel och funderade på att ringa till en larmtelefon till en mekaniker, men vi åkte vidare då det skulle bli dyrt och vi inte var säkra på vad som var fel. Det börjar regna mer, samtidigt som det är dimmigt så sikten är jättedålig. Plötsligt börjar bilen skaka och skakar mer och mer hela tiden. det är punktering och hela däcket spricker, vi rullar in till vägkanten och Hugo byter däck i mörkret. Vi bestämmer oss för att stanna i nästa stad vi kommer till, för vi vågar inte köra längre i de förhållanden som var. När vi ser skylten mot Wollongong svänger vi av men tog en avfart för tidigt så vi kom in i ett bostadsområde. Vi irrar runt och försöker komma till centrum eller en huvudgata. Tillslut hittar vi en bar och en affär och stannar för att fråga efter någonstans att bo. Som tur var ( enda turen?! den här dan) låg det ett motel precis runt hörnet. Vi gick dit och frågade om det fanns något ledigt, det var en snäll tant som hade det och hon sa att det var sista rummet, det var ett familjrum och vi fick det för 50 dollar ( 300 kr) Chockade efter allt som hänt slängde vi in väskorna i rummet och gick för att leta upp ngt att äta. Sen somnade vi ganska snabbt efter dagens händelser.

När vi vaknade åt vi upp resterna från kvällens kinamat och ringde ett hostel längre in i stan där vi bokade boende. När vi checkade ut fick vi tillbaka 50 lappen av damen! ..vi måste sett väldigt bedrövade ut kvällen innan... På väg till det nya hostlet stannade vi för att köpa verktyg och grejer till bilen, som vi inte har så stort förtroende för längre! Sen gick vi på stan för att köpa lite nya saker och kläder till Ida. Vi har tre nätter här så vi ska försöka fixa allt med bilen nu innan vi åker vidare..

Idag, måndag, är det Public Holiday så allt är stängt.. vi ska försöka kolla upp jobb och grejer till bilen. Bara ta det lugnt och hämta oss från helgen... Det känns som att det bara kan bli bättre efter det här, och hoppas att de hittar Idas ryggsäck!

Tack for alla kommentarer! kul att lasa :D

Bil

Nu ar vi tillbaka fran Surfcamp, blaslagna och trotta ;) Vi var i en liten by pa stranden Seven Mile Beach. Det var kul! var i vattnet hela dagarna och det var trevligt folk med :) Det var skont ocksa att inte behova tanka pa mat och boende ett tag eftersom allt ingick.

Idag har vi kopt en bil! En rod toyota, fick den for ett ganska bra pris av en lite mysko gammal gubbe. Men allt verkade okej med den, bra att vi har Hugo med som kan lite om bilar! Sa imorn sa drar vi ivag till Canberra. Sen far vi se..

..Blir valdigt glad av kommentarer!