Gott Nytt ar!!

Halsar gott nytt ar till alla harifran Nya Zealand :)

Hoppas att ar 2010 blir ett lika bra ar som 2009 varit. Det har verklige hant mycket under aret!
Jag har:

...pluggat som en galning i varas!
...akt pa skidsemester med mina tjejor :)
...valt att ga pa en the Hives konsert istallet for att gora hogskoleprovet..(mycket bra val!)
...haft en fullpackad pasklovs vecka dar skane, kopenhamn, goteborg, stockholm och uppsala hanns med!!
...tagit STUDENTEN!
...jobbat inom hemtjansten
...tagit taget till Sthlm for att se Coldplay! en oforglomlig helg :D
...akt till Australien dar vi an sa lange hunnit med Surfcamp, Sydney, Byron, wwoofing och manga bilaventyr!
...rest till Nya Zealand och bott hos Emily, campat pa en strand och sett mycket av den fina naturen :D

Nu vantar snart Australien igen och imorse fick vi reda pa att vi troligtvis har jobb nar vi kommer tillbaks!

Fiske och Säffle-besök

Den här veckan har vi inte lika mycket inplanerat, förutom på fredag då vi åker till Rotourua med familjen. Har precis skypat med familjen hemma för första gången på den här resan, kul att se dem igen! Annars är det ganska lugnt, ska gå  ut till poolen snart och joina Ida som redan är där :)

Igår åkte vi iväg tidigt och fiskade vid några klippor vid havet. Det var trevligt, jag var den enda som fick fisk! Men den var för liten så Keith slängde i den igen... men jag tyckte den var jätte stor! Annars blev det tyvärr inte så mycket napp, förutom att Keith fick en stingrocka på kroken!

Efter fisket åkte vi in till Paihia där det blev bad och glass :) på eftermiddagen gick vi på stan lite och när vi kom tillbaks till hostlet hade en kompis till Emily och Pia kommit, Kerstin, som också är från Säffle. Det var trevligt att prata med henne och höra vad hon varit med om på sin resa. Senare på kvällen kollade vi upp bussar och hostel till när vi kommer tillbaka till Australien. Det är ju bara en vecka kvar här på Nya Zealand så vi måste ta tag i vår fortsatta resa nu.. känns lite jobbigt, skulle gärna vara kvar här i några veckor till! Men jag får väll komma tillbaka hit nån gång i framtiden, för det är verkligen jättefint :D

Rapport från julfirandet!

Nu har vi firat jul här i Kerikeri :D

Den 23:e bakade vi pepparkakor här på hostlet på förmiddagen, på eftermiddagen bakade vi kakor med Emily. Det blev chocolate-chip cookies och hallongrottor. På kvällen kom Emilys kompisar och vi åt mat och klädde julgranen, "svenskarna" kokade risgrynsgröt, vi bakade mer pepparkakor som vi sen garnerade med massa icing i olika färger och strössel. De blev jättefina :)

Michelle, Olivia och Emily gör sallad

Lite senare i pepparkaks fabriken :)

På julafton hjälpte vi till att lagaa lite mat till julmiddagen, janssons och köttbullar :) på eftermiddagen åkte vi till en jättefin strand här i närheten och badade. På kvällen var det dags för middag med hela familjen, det började med att vi alla fick blinkande örhängen eller broscher som alla hade hela kvällen, kul :) Det var ett "rikigt" julbord med skinka och senap, köttbullar och janssons, och rödkål. Sen var det dags för julklappsutdelning och jag fick lite presenter hemifrån, bl a svensk choklad, gott!!

Jag på stranden, härligt klart vatten, orkar inte vända bilden!!

Alla tjejorna på julafton i fina blingade julörhängen ;)

Juldagen spenderades mesta tiden vid poolen, skönt :) vi spelade lite volletboll också. Och så hade jag lite simskola med Pia ;)

Idag har vi varit på rea i Whangarei. Men köpte inget.. ikväll har vi grillat, gott, och nu sitter alla vid sina datorer.. Äter saltlakrits som Ida fått i julklapp :D  Det är riktigt gott! Har nog ätit lika mycket socker och kakor de här dagarna som under hela resan, inte så bra..........

Camping on the beach :)

De senaste dagarna har vi gjort en massa saker så jag har inte hunnit sätta mej vid datorn. I lördags åkte vi med Emily och hennes pappa Claes till Västkusten där vi gick ut på en fin udde, åkte upp i skogen och såg ett jättestort Kauriträd. Vi hann även med att bada och köpa glass :)

På söndagen så åkte vi iväg för att kampa uppe vid Cape Reinga som är Nya Zeelands nordligaste udde. Efter lite krångel på förmiddagen med att hitta tält och sovsäckar så kom vi iväg. Vårt första stopp var en liten mysig hamnstad där vi åt lunch. Sen åkte vi vidare norrut. Landskapet var jätte vackert och böljande. Vi såg väldigt mycket får längs vägen! Nästan framme vid Cape Reinga stannade vi vid några stora sanddyner. Kändes som att man var i öknen!

Sen åkte vi vidare till Cape Reinga, som var jättefint och man kunde se de två haven om Nya Zeeland mötas. Efter det åkte vi till vår campingplats som visade sig vara en jättefin strand! vi satte upp tälten och satte oss och åt i solnedgången.

Cape Reinga

Vi sätter upp tälten :)

Vår strand, Taputoputo Bay

Igår körde vi hem och stannade på en annan mycket fin strand. På kvällen var vi bjudna till Claes och hans flickvän på middag. Idag har vi hjälpt till lite här och plockat apelsiner, ikväll blir det bio!

Om jag inte hinner blogga något mer innan jul vill jag önska er alla en mycket GOD JUL och jag tänker på er alla där hemma :) Som en liten Julklapps överraskning till Er (särskilt till mamma och pappa) har jag något att avslöja:

Min tatuering som jag gjorde ett antal månader sen var inte riktigt, det var en air-brush tatuering som höll i en vecka och kostade 5 dollar. Ville bara se hur ni reagerade ;) Så nu kan ni slappna av och vara lugna!!

SKYDIVE!!

Imorse gick vi upp tidigt for att aka till flygplatsen har i Kerikeri for att hoppa fallskarm! Det var helt otroligt!! kommer aldrig att glomma det. Det var perfekt vader, soligt och klart med bara lite moln. Utsikten var fantastisk dar uppe ifran.

Skulle vilja gora det igen sa att man kunde njuta annu mer nar man vet hur det gar till. Lite laskigt var det att krypa in i det lilla planet som knappt hade plats for de sex personerna som flog upp hogt i luften. Annu laskigare da forst Pia och sen Amanda hoppade ut och forsvann ner innan det var min tur!

I eftermiddag har vi bara tagit det lugnt, hjalpt Emilys mamma och man med att packa in flyttkartonger i en truck och tagit ett dopp i poolen de har pa hostlet. Ikvall efter maten blir det kanske en svang till nagra varma kallor for kvallsbad :)

Bilder från veckan

Idag har vi åkt på utflykt till några kuststäder här i närheten, vi har sett fina stränder, provat på parasailing, ätit god glass och åkt bilfärja. En mysig dag vid havet :)

Här är lite bilder jag velat lägga upp ifrån den senaste veckan:

Darling Harbour i Sydney

Stranden i Manly på Lucia

Jag och Pia bredvid julgranen på hostlet

Trötta, men glada, efter natten på flygplatsen :)

Jag sittandes vid kanten av vattenfallet igår :)

Kerikeri Farmhostel

Nu ar vi framme i Nya Zealand hos Pias slaktingar. Vi landade i Auckland sent pa natten i mandags och spenderade natten pa flygplatsen, inte sa trevligt... Pa morgonen akte vi ivag for att hamta var hyrbil som vi ska ha nu i tre veckor. Den funkar lite battre an den gamla ;) Sen korde vi uppat mot KeriKeri. Vadret ar verkligen svalare har an i Australien, nar vi korde borjade det regna, vilket var ett tag sen man upplevde! Naturen ar jattefin har pa NZ, gront och frodigt, och boljande landskap. Vi stannade vid en strand pa vagen upp som var jattefin med turkost vatten!

Nar vi kom fram till KeriKeri fick vi reda pa att jag, amanda och pia skulle bo hos emilys mamma och ida och hugo bor har pa hostlet. De har ett hostel och en apelsinfarm sa det ar fullt av apelsintrad utanfor huset. I det har omradet ar det mycket citrus- och vinodlingar. Pa kvallen grillade vi har pa hostlet innan vi stupade i sang. Sov nog 12 timmar och vaknade inte forran halv elva idag. Vi behovde lite somn efter allt som hant de sista dagarna.

I morse upptackte jag att jag fatt brev! Jattekul att fa och lasa, tack sa mycket allihopa :D de kom fram snabbare an jag trodde, tre kort fran farmor och farfar, mormor och morfar, och kusinerna :)

Idag har vi sett lite av Kerikeri, vi besokte det aldsta stenhuset i NZ, fran borjan av 1800-talet tror jag. Lite kul att de ar sa stolta over ett hus som knappt ar tva hundra ar gammalt. Lite skillnad fran Europa. Vi laste ett skamt nanstans idag som var lite kul: "Vad ar det for skillnad mellan Australien och Yoghurt? Yoghurt har kultur!" Har i NZ ar det i alla fall lite mer kultur an i Aus. Vi besokte emily nar hon jobbade i en chokladfabrik, och akte till ett vattenfall, rainbow falls, som var jattefint :)

Helgen:

Idag har vi spenderat Lucia dagen i Manly. Vi tog en färja dit och gick runt och kollade på stan och låg vid stranden. Vattnet var jättefint och klart och solen sken, ett perfekt sätt att fira lucia på ;) På vägen hem hamnade vi längst fram ute på däck, och det skvätte vatten på oss i när vågorna slog, kändes som nån åktur på liseberg! Det var väldigt fint att åka tillbaka in i till hamnen i Sydney då man såg operahuset och bron.

Annars har det varit en ganska "seg" dag idag, både jag och pia har haft lite känningar från gårkvällen ;) Jag, Pia och Hugo dansade natten lång på Scubar, kul! de andra var lite trötta så de gick hem ganska tidigt.. Men det var en lyckad kväll, hamnade bl a på en bar med takterass. Det var mysigt att sitta ute och se ut över Sydneys skyskrapor och byggnader.

Nu sitter vi i "allrummet" på hostlet i en soffa bredvid en julgran :) det är ganska mysigt här då de har kök, tv, och soffor i samma rum. De har oxå gratis internet här så alla sitter med sina laptopar och surfar. Jag och Pia har precis ätit gröt här, ida tog ett kort på oss när vi sitter i soffan och äter gröt vid julgranen :) vill lägga upp det men det funkar tyvärr inte att lägga upp bilder..

Imorgon bär det av till NZ! Hörs därifrån :)

Sydney

Nu har vi tagit oss till Sydney och lämnat Ballina. Det blev inte riktigt som vi tänkt oss bara, det blev lite spänning trots allt på slutet. Ida ringde i torsdags kväll, hon och Hugo var på väg tillbaka från där de wwoofat när bilen blev överhettad, de var tvungna att stanna och fick som tur var hjälp av några mekaniker som körde förbi. De tog sig till skroten, där de konstaterade att det inte var så mkt vi kunde göra, vi behövde en ny motor.. Så nu finns inte vår "Very Masculin Car" (VMC 098) kvar längre, den är skrotad....

När Ida ringde sprang jag ner till vårt internetkafé för att boka bussbiljetter, vi var ju tvungna att ta oss till Sydney igår på något sätt. På ett sätt är vi lite lättade över att vi inte behöver tänka på den längre, med långtidsparkering och sånt, men det är lite synd att den är borta (...och våra pengar)

Så vi åkte buss i 12 timmar igår, var framme sent på kvällen, checkade in på vårt hostel och stöp i säng! Känns som att vi åter har blivit riktiga backpackers nu, ingen fast ställe att bo på, eller bil... Men nu har vi inget som begränsar oss, hela Australien framför oss! lr ja, NZ är ju nästa stopp ;)

Idag har vi gått runt på stan och shoppat :) köpte ett linne och ett par mys-shorts. Vi har varit på Work and travel kontoret oxå och ringt fruktfarmer, men det var ingen som kunde säga ngt klart så vi får ta det när vi kommer tillbaka igen. Gick runt i hamnen, det var jättefint! Ikväll blir det ut på äventyr här i Sydney och imorn åker vi färja till Manly, som har en strand!

Fikar :)

Nu sitter jag och Amanda på Evolution här i Ballina och fikar. Pia är iväg och jobbar. Har precis druckit en cappucino och ätit en jättegod citrus cake :) Vi kollar internet, då vi inte har tillgång till det där vi bor. Sitter och researchar (vet inte om det är ett ritktigt ord..) och kollar upp saker inför vår fortsatta resa: Nya Zealand, Tasmanien och Thailand. Det händer inte så mycket just nu.. går och väntar till fredag då vi åker till Sydney! Vi går lite på stan på förmiddagen, hem och äter lunch, och stranden på eftermiddagen. Hinner med några sudoko i mellanåt!

Jag och Amanda har upptäckt en Nya Zeeländsk chokladsort, som är jättegod! Det är mjölkchoklad med massa kokosbitar i, mums! Har provat en klänning oxå som jag funderar på att köpa..

Ni märker kanske att vår resa inte är så spännande just nu men till helgen lär det hända saker i alla fall :) Längtar till NZ, vi funderar på att göra ett sky-dive där!

Ha det bra! /Ingrid

LÖRDAG

Idag är sista dagen vi bor här hos Adriana. Imorn ska vi åka till Ballina för att bo med Pia några dagar innan vi åker ner till Sydney på fredag, och sen vidare till Nya Zealand. Känns skönt att vi jobbat sista dagen nu, behöver inte gå upp klockan fem och stå och såga brädor flera timmar.. Men på ett sätt har det varit lite mysigt att gå upp innan solen och sett den stiga högre och högre upp på himlen. Det är väldigt lugnt på mornarna.. Fast att gå upp så tidigt har en baksida, vi är trötta på eftermiddagen och stupar i säng vid åtta!

De senste dagarna har vi läst, spelat kort och badat vid floden. Ikväll ska de ha en stor fest här, det blir intressant ;)

Lite bilder..

Här kommer lite bilder från den senaste veckan :)

Jag i hängmattan på Macamdamia gården vi var några dagar

Våran fina adventljusstake! :D

Dansstudion på det stället vi är nu..

..och ännu en hängmattebild ;)

Dancing!

De senaste dagarna har sett ut så här: vi går upp tiidigt! kvart över fem ringer klockan, jobbar till tio, duschar och äter lunch. Sen är vi helt utslagna på eftermiddagen och gör inte så mycket vettigt, vi läser eller spelar kort. På kvällarna har Addrina olika danskurser som vi fått vara med i och prova. Så igår var det belly-dancing! det var kul och en bra träningsform :) skönt med stretching i slutet av passet, får mej att längta lite efter friskis! Och idag fick vi vara med på pole-dancing! det var svårare och vi hamnade i en grupp som hållt på ganska länge så alla var jätteduktiga. Men det var skönt med stretchingen sen :)

Kul att testa och uppleva nya saker nu i veckan. Vårt jobb idag bestog av att bygga ett badhus, eller ja, separat badrum kan man kalla det. Tror att vi kommer fortsätta hamra och såga imorn. Nu är klockan snart halv nio sådet är dags att gå och lägga sig!

Nytt wwoofing

Nu befinner sig jag och Amanda några kilometer utanför Limore där vi wwoofar hos Addrina. Hon har en dansstudio och har olika klasser. Det är väldigt mysigt här, dock lite skitigt och insekter överallt, men vi trivs ganska bra än så länge. Imorse gick vi upp vid fem! för att börja jobba strax innan sex fram till tio. Vi har grävt gropar till plankor och klippt till ett nät, som tillslut blev till en slags spaljé. Så nu är vi lediga och har hela dagen framför oss :)

Igår var vi i Byron på dagen, och jag brände mig ganska mycket... sen hämtade Hugo oss och körde oss hit. Sista kvällen hos Ian var trevlig, bortsett från Ian, vi satt och spelade kort och gjorde en egen adventsljusstake med Lovisa och Camilla. Det blev en backpacker-style, fyra apelsiner på ett fat med en tändsticka nerstucken i varje apelsin!

På kvällen igår så kom Addrinas sons halvbror och hälsade på. Han var i vår ålder och mycket trevlig. Vi följde med för att bada i floden här nedanför, vilket var skönt efter en varm dag :)