Melbourne

Nu befinner jag och Pia oss i Melbourne. Vi går mest runt och myser på dagarna och njuter av att ha ledigt i storstan!

Efter att ha sagt hejdå till alla i fredagskväll satte vi oss på nattbussen mot Melbourne. Det kändes konstigt och lite sorgligt att lämna kvar Ida och Hugo där, och efter att ha bott på samma ställe i 6 veckor känns det som hemma.. Men det var dags att åka vidare! På lördag morgon var vi framme och vi satt då en stund och väntade på att Amandas bror Jesper och hans kompis Anton skulle komma med en annan buss, då Amanda ska resa med dem ett tag framöver. När de kommit fram så skiljdes vi åt och jag och Pia gick för att leta upp vårt hostel. Det är inte så mycket att hurra för då det är ett litet hostel som är lite smutsigt och nergånget, men vi var inte där så mkt iaf så det gjorde inte så mycket. Efter att ha checkat in gick vi till en park inärheten och vilade ett tag. Sen gick vi för att kolla in Victorias Market som är en marknad/saluhall där de har allt möjligt! det var trevligt :) sen på kvällen bestämde vi oss för att gå på bio så vi gick tillabaka till hostlet för att göra i ordning oss. Tyvärr fanns det inga biljetter kvar till Avatar så vi köpte biljetter till måndagen istället. Vi ringde då till Amanda och gick och mötte upp dem på deras hostel. Vi spelade kort och drack vin ett tag innan vi gick ut på stan för att äta. Det blev en thairestaurang och jag åt risnudlar med kyckling, gott med restaurang-mat, det blir det inte så ofta! Sen gick vi tillbaka till deras hostel ett tag och spelade mer kort, det blev en trevlig kväll :)

I söndags var det dags för Good Vibrations festivalen :D vi tog spårvagnen ut till festivalområdet och fick stå i kö ett tag för att komma in då det var väldigt mycket folk! Det första vi såg när vi kom in på området var Sportsgirl-tältet! så vi gick dit och fick godis och klistermärken ;) Vi gick mest runt och kollade på eftermiddagen, åt goda crepes och lyssnade på musik. Det var hur mycket folk som helst, solen sken och stämningen var på topp hela dagen, folk stog och dansade överallt! Lite skillnad från svenska festivaler då det inte brukar vara så mkt förrän till kvällen. Klockan 20.40 var det äntligen dags för the Killers att spela:D de var jättebra och kul att se live. De spelade alla sina kända låtar och avslutade med ”When we were young”, helt underbart!!

Måndagen spenderades på stan, på förmiddagen tog vi spårvagnen till Svenska Kyrkan då vi hade hört att man kunde köpa svenskt godis där, tyvärr var det stängt på måndagar men det var trevligt att se en annan del av stan och det var ett väldigt fint område. Så vi åkte tillbaka till stan och köpte lunch bestående av sushi, vår nya favorit, och satte oss och åt i en park med Amanda, Jesper och Anton. Sen var det äntligen dags för Avatar! Vi såg den på IMAX så det var storbildsskärm och så var den i 3D. Mycket bra film! Efter bion gick vi till Starbucks och satte oss och fikade och skrev dagbok :) en bra avslutning på dagen. Det har hänt så himla mycket de här senaste dagarna om man jämför med tiden i Mildura så det blev en del att skriva om! Idag ska vi byta hostel till ett i stadsdelen St Kilda som ligger en bit från centrum men som har nära till stranden :D

Tyvärr är det ganska kyligt och blåsigt idag så vi får se om det blir stranden senare i veckan.